h1

Pandoras musikæske

3. november 2006

Jesper Juul Andersen gav et tip om Pandora og med god grund. Det er supersmart.

Jeg har snust til last.fm, som analyserer musikken, du spiller på din computer. Last.fm leder så efter andre brugere, som lytter til det samme som dig, og kigger på, hvad de ellers kan lide. På den måde kan den anbefale dig nyt musik, og du kan endda lytte til din egen private radiostation med anbefalet musik gratis. Problemet er, at jeg bruger min mp3-afspiller langt mere end computeren, og den kan ikke holde Last.fm underrettet.

Enter Pandora. Indtast navnet på en sang eller en kunstner og Pandora vil på baggrund af en database på 130.000 sange analyseret i detaljer lave en playlist, du kan lytte til. Supernemt og supersmart, for i modsætning til Last.fm skal den ikke først fodres med oplysninger om, hvad man lytter til. Al arbejdet er gjort i forvejen.

Pandora er godt, men som alle andre music suggestion services har den et problem. Hvilken slags musik, som jeg vil lytte til, afhænger altid af humøret, så når jeg taster Mew forventer jeg en melankolsk playliste og når jeg taster Andrew W.K. forventer jeg hurtig rock-musik med party-stemning. Det virker som om Pandora-bagmændene i deres analyser kun har kigget på musikkens tekniske egenskaber, og mens det sikkert også giver et prej om stemningen, håber jeg, det vil spille en større rolle i nyere versioner af Pandora.

Et par tools
Jeg bruger allerede Pandora så meget, at jeg ikke gider starte min browser hver gang. Så jeg fandt PandoraMan til Mac, der starter Pandora som ethvert andet desktop-program. Jeg ved der findes et lignende program til Windows, der hedder Pandoras Box, men navnet kan som bekendt også betyde noget helt andet, derfor er det svært at google det.

Pandora’s Jar lader dig downloade nummeret, som Pandora spiller, som mp3. Det er dog vist ikke helt lovligt. Derudover kan den sende informationer om dine yndlingsnumre til Last.fm, så man får det bedste fra begge verdener.

[Edit – PandoraBoy er smartere end PandoraMan, for man kan bruge hotkeys og Apples remote til at skifte sang.]

Skriv et svar

